بااینکه بسیاری از بازیکنان ایکس باکس از سرویس Game Pass شرکت مایکروسافت بهخاطر ارائهی بازیها بهصورت ماهانه رضایت زیادی دارند، اما عدهای طی سالهای اخیر نگران نتایج رشد آن بودهاند. به عقیدهی آنها حتی ممکن است آسیب این سرویس اشتراکی بیشتر از منفعتش باشد. بهتازگی اطلاعاتی که نشان میدهد آن نظرات بدون پایه و اساس نیستند، ازطریق خود شرکت مایکروسافت به سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) ارائه شد. دادههای مورد بحث در یک سند ۲۷۷ صفحهای دربارهی معاملهی خرید اکتیویژن بلیزارد منتشر شده است.
در این سند مایکروسافت اعتراف میکند سرویس گیم پس فروش بازیها را میبلعد یا کاهش میدهد. کمتر کسی انتظار داشت که مایکروسافت بگوید گیم پس عملا باعث نابودی یا کاهش فروش ویدیوگیمها میشود. تحلیل داخلی این غول فناوری آمریکایی، کاهش فروش بازیها طی دوازده ماه پس از افزوده شدن آنها به سرویس نامبرده را نشان میدهد.
بااینکه ارزش سرویس ایکس باکس گیم پس برای مشتریها واضح است، اما شاید آنچنان برای بسیاری از توسعهدهندگان و ناشرها سودآور نباشد. حداقل سند اخیر ارائهشده از سوی شرکت Microsoft چنین نظری دارد. گفتنی است بهتازگی سازمان CMA نظر موقت خود دربارهی معامله را اعلام کرده بود و پیشنهاد داد که سری بازی Call of Duty از این معامله خارج شود. گفتوگوهای مایکروسافت با CMA ادامه دارد.