احتمال عدم فروش بازی‌های اکتیویژن در بریتانیا برای تغییر دادن نظر CMA

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در پاسخ به سؤالی که از احتمال به کارگیری استراتژی عدم فروش بازی‌های اکتیویژن در بریتانیا در صورت عدم بازنگری در تصمیم CMA پرسیده شده بود، این احتمال را رد نکرد.

نهاد قانونگذار رقابت در بازار بریتانیا (CMA) ماه گذشته با معامله ۶۹ میلیارد دلاری خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت مخالفت کرد تا به جدی‌ترین مانعی که تاکنون بر سر راه بزرگ‌ترین معامله تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی قرار گرفته تبدیل شود. مایکروسافت به‌زودی به این تصمیم اعتراض خواهد کرد تا به‌طور رسمی درخواست تجدید نظر کند. اگرچه بسیاری معتقدند که احتمال از هم پاشیدن این معامله درحال حاضر بسیار زیاد است. بااین‌حال به نظر می‌رسد که این شرکت احتمال بیرون کشیدن محصولات اکتیویژن بلیزارد از بریتانیا را برای فشار روی تصمیم CMA به‌طور کامل رد نکرده است.

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت در مصاحبه اخیر خود با CNBC در پاسخ به سؤالی که درباره استراتژی احتمالی این شرکت برای برگرداندن نظر نهاد قانونگذار رقابت در بازار بریتانیا و همچنین احتمال عدم فروش بازی‌های اکتیویژن بلیزارد در این کشور به منظور اعمال فشار بر آن‌ها پرسش‌هایی را مطرح کرده بود، تمایلی به رد این رویکرد نداشت و به‌سادگی گفت: «بیایید منتظر بمانیم و ببینیم که چه می‌شود».

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت

البته شایان ذکر است که بریتانیا تنها جایی نیست که خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت در آن با مشکل مواجه شده است. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا نیز در ماه دسامبر علیه مایکروسافت شکایتی را تنظیم کرده بود تا مانع از این امر شود. البته نظر رسمی این نهاد هنوز به‌صورت قطعی اعلام نشده است.

از سوی دیگر، کمیسیون اتحادیه اروپا اخیرا این معامله را تأیید کرد تا امیدها را برای این شرکت زنده نگه دارد. ظاهرا موافقت اتحادیه اروپا، مایکروسافت را متعهد می‌کند تا به اقداماتی نظیر رفع نگرانی‌ها از آسیب خوردن به فضای رقابتی در بازار و یک پیشرفت قابل‌توجه در تجارت کلاود گیمینگ توجه ویژه‌ای داشته باشد. اندکی پس از آن CMA جوابیه‌ را در واکنش به این تصمیم آماده کرد که در آن به نظر متفاوت اتحادیه اروپا احترام گذاشته شده، اما تأکید شد که این نهاد از تصمیم خود برنخواهد گشت.

محصولات اکتیویژن

CMA با اشاره به این تصمیم در توییتر اعلام کرد که «بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و اتحاده اروپا متفق القول معقدند که این ادغام به رقابت و کلاود گیمینگ آسیب خواهد زد. CMA به این نتیجه رسیده که کلاود گیمینگ باید به‌عنوان یک بازار آزاد و رقابتی به کار خود ادامه دهد تا نوآوری و حق انتخاب را در این زمینه به سرعت توسعه دهد».

در ادامه توضیحات CMA می‌خوانیم: «پیشنهاد‌های مایکروسافت که امروز توسط کمیسیون اتحادیه اروپا پذیرفته شده، به مایکروسافت اجازه می‌دهد تا شرایط و ضوابط این بازار را برای ۱۰ سال آینده تعیین کند. آن‌ها یک بازار باز و آزاد را با فضایی جایگزین می‌کنند که مشروط به مقررات مستمر این شرکت می‌شود و [مایکروسافت مدام] پلتفرم‌ها و شرایط فروش بازی‌ها در آن را تعیین می‌کند».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *