بهتازگی رسانه رویترز گزارش داد که ادارات تنظیم رقابت اتحادیه اروپا از اینکه ممکن است مایکروسافت پس از تکمیل معامله خرید اکتیویژن بلیزارد در سال میلادی بعد، مشغول سنگاندازی در مسیر رقبا با محدود کردن دسترسی به داراییهای اکتیویژن بلیزارد شود، ابراز نگرانی کردهاند. در یک گزارش و تحقیق، سوالات متعددی مطرح شد که مخاطب آنها دیگر ناشرها، توسعهدهندگان و توزیعکنندگان صنعت ویدیوگیم هستند.
هدف اتحادیه اروپا از ارسال پرسشنامه این است که بفهمد آیا این شرکتها باور دارند مایکروسافت:
الف) دسترسی آنها به نرمافزارهای اکتیویژن بلیزارد مثل مجموعه Call of Duty را مسدود خواهد کرد؟
ب) کیفیت و امکانات بازیهای اکتیویژن بلیزارد در کنسولهای رقیب را کمتر خواهد کرد؟
برای ماهها معامله ادغام ردموندیها با اکتیویژن بلیزارد در میان پرحاشیهترین اخبار دنیای بازی قرار داشته است. این معامله وضعیتی پیچیده و سخت دارد. مایکروسافت قصد دارد با پرداخت مبلغ ۶۹ میلیارد دلار یکی از بزرگترین ادغامهای تاریخ را تکمیل کند. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) با ثبت شکایت پروسهی تلاش برای جلوگیری از خرید را آغاز کرد و اکنون در اتحادیه اروپا ادارات ضدانحصاری در حال کار روی بررسی تمامی اجزای معامله هستند؛ جدا از بررسیهایی که توسط سازمان CMA بریتانیا انجام میشوند.
اعضای تیم بررسیکنندهی اتحادیه اروپا قصد دارند پروندهای جمع کنند که نشان دهد این معامله برای تجارت در مقیاس جهانی مضر است یا یک حرکت انحصاریسازی توسط مایکروسافت به شمار میآید؛ حرکتی که بهسادگی منصفانه نیست یا برای یک اقتصاد قوی و متعادل مفید واقع نخواهد شد. رویترز گزارش داده اتحادیه اروپا یک پرسشنامه عظیم طراحی کرده است که تقریبا صد صفحه دارد.
بهنظر این پرسشنامه به شرکتهای گیمینگ، تهیهکنندگان نرمافزار و سختافزار و توزیعکنندگان بازیهای ویدیویی فرستاده شده است. در سوالات قرارگرفته داخل پرسشنامه، بسیاری از نکات اساسی مورد نظر اتحادیه اروپا مبنای طراحی قرار گرفته است تا این کمیسیون بفهمد چطور ممکن است مایکروسافت پس از معامله مشکوک عمل کند:
- لطفا مشخص کنید باور دارید پس از تکمیل معامله خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، این شرکت باتوجهبه بازیهای کنسولی اکتیویژن بلیزارد قابلیت اجرای کدام استراتژی انحصاری جزئی یا استراتژیها را خواهد داشت؟
- آیا مایکروسافت عرضه بازیهای اکتیویژن بلیزارد روی کنسولهای رقیب را با تأخیر مواجه خواهد کرد؟
- کدام مجموعه ویدئو گیم برای یک توزیعکننده بازی کنسولی مهمترین است و برای Call of Duty چه مجموعههای جایگزین اصلی دیگری وجود دارد؟
- اگر Call of Duty انحصاری میشد، آیا اصلا چیزی وجود دارد که بتواند با آن رقابت کند؟
- اگر یک بازی به شکل انحصاری روی یک کنسول عرضه شود، سازندگان بازی، ناشران و توزیعکنندگان بازی کنسولی با چه مزایا و معایبی روبهرو خواهند شد؟
- اگر بازیهای اکتیویژن انحصاری شود، این قضیه چه تاثیری روی صنعت گیمینگ خواهد داشت؟
گفتنی است مایکروسافت در گذشته نسبتبه عرضهی مجموعه پرچمدار اکتیویژن روی دیگر پلتفرمها نظر مثبتی داده بود. در آن زمان یکی از سخنگویان این شرکت گفته بود: «سونی بهعنوان رهبر صنعت میگوید درباره کال آو دیوتی نگران است، اما ما گفتهایم که متعهد هستیم در روز یکسان بازی یکسان را روی ایکس باکس و پلی استیشن عرضه کنیم. ما میخواهیم مردم دسترسی بیشتری به بازیها داشته باشند؛ نه کمتر».
ظاهرا نظرات درمورد این پرسشنامه عظیم قرار بود کمی قبلتر از تعطیلات کریسمس بهدست اتحادیه اروپا برسد. بااینحال تاکنون در میان جدیدترین اخبار بازی هیچ اطلاعاتی دربارهی پاسخ شرکتهای مختلف به پرسشنامهی جدید اتحادیه اروپا منتشر نشده است. همچنان باید منتظر بمانیم و ببینیم سرانجام این معاملهی پردردسر چه خواهد شد.