یکی از مهمترین اخبار صنعت بازی در سال جاری، اعلام فروش شرکت الکترونیک آرتز به سرمایهگذاران، از جمله سرمایهگذارانی از عربستان سعودی، با مبلغ ۵۵ میلیارد دلار بود. این خبر دنیای بازی را با شوک بزرگی مواجه کرد و حالا مت بوتی، رئیس استودیوهای بازیسازی ایکس باکس، در واکنش به این موضوع اعلام کرد که این برچسب قیمتی نشان میدهد بازیهای ویدیویی تا چه حد در چشمانداز رسانهای جهان رشد کردهاند. بر اساس آخرین اخبار بازی و به نقل از رسانه گیم اسپات، بوتی در گفتوگو با ورایتی اظهار داشت: «بازیها واقعاً به بخش بنیادینی از سرگرمی تبدیل شدهاند و به همین دلیل، فکر میکنم ما شاهد ارزشگذاریها و معاملاتی هستیم که واقعاً جایگاه آنها را در سرگرمی مدرن منعکس میکنند.»
به گفته بوتی، قیمت این فروش منعکسکننده ارزشی است که در تمام آیپیهای بازی متعلق به EA وجود دارد؛ از جمله بازی Madden، بازی FC و بازی The Sims. او در ادامه افزود: «من قطعاً کارشناس ادغام و تملک نیستم، اما ارزش این معامله را بیشتر مربوط به ارزش آیندهنگرانه آیپیها و داستانهایی میدانم که خلق کردهاند، تا لزوماً ارزش ایستا یا گذشتهنگر.»
شرکت مایکروسافت با خریدهای بزرگ بیگانه نیست؛ چرا که پیشتر استودیو موجانگ و بازی Minecraft را به قیمت ۲.۵ میلیارد دلار، شرکت زنیمکس را به قیمت ۷.۵ میلیارد دلار و شرکت اکتیویژن بلیزارد را با مبلغ ۷۵.۴ میلیارد دلار خریداری کرده بود.
مبلغ ۵۵ میلیارد دلار، شرکت EA را بهعنوان بخشی از بزرگترین خرید اهرمی در تاریخ، به بخش خصوصی منتقل میکند. در صورت نهایی شدن معامله، صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان سعودی بیش از ۹۳ درصد از مالکیت EA را در اختیار خواهد گرفت و باقیمانده سهام به شرکتهای جرد کوشنر و سیلور لیک میرسد. همچنین شرکت EA مسئول تأمین ۲۰ میلیارد دلار در این معامله خواهد بود و همین موضوع نگرانیهایی را ایجاد کرده است که این شرکت ممکن است با تعدیل نیرو، تعطیلی استودیوها و فروش داراییها به دنبال کاهش هزینهها باشد.
فروش EA هنوز تکمیل نشده است، اما انتظار میرود که در صورت تایید نهادهای نظارتی و سایر شرایط، در سال ۲۰۲۶ نهایی شود. گروهی از کارکنان EA از این فروش انتقاد کرده و آن را غیرضروری و مضر برای کارمندان دانستهاند. همچنین نگرانیهایی در مورد سیاستهای اجتماعی PIF در صورت نهایی شدن معامله وجود دارد. شرکت EA نیز اذعان کرده است که تواناییاش در جذب، حفظ و ایجاد انگیزه در توسعهدهندگان ممکن است تحت تأثیر منفی این فروش قریبالوقوع قرار گیرد.

