به نظر میرسد استراتژی جدید مایکروسافت برای عرضه بازیهایش روی تمام پلتفرمها نه تنها ادامه دارد، بلکه قرار است گستردهتر نیز شود. وبسایت The Game Business در گزارشی جدید اعلام کرد که انتظار میرود ایکس باکس در هفتههای آینده لیست جدیدی از بازیهایی را که به پلتفرمهای دیگر راه مییابند، معرفی کند.
به نقل از پلیاستیشن یونیورس، این رویکرد جدید ریشه در تغییر رفتار مصرفکنندگان دارد. مت پیسکاتلا، تحلیلگر برجسته صنعت بازی از مؤسسه Circana، معتقد است که دوران خرید یک کنسول، صرفا به خاطر بازیهای انحصاری آن به پایان رسیده است. او میگوید: «امروزه مردم یک کنسول را به خاطر اکوسیستم آن و لیست دوستانشان خریداری میکنند. دیگر نمیتوان با چند بازی انحصاری، کاربران را به تغییر کنسول وادار کرد.»
موفقیت تجاری بازیهایی که پیشتر به پلتفرمهای دیگر راه یافتهاند، این نظریه را تأیید میکند. برای مثال، بازی Forza Horizon ۵ که در ماه آوریل ۲۰۲۵ برای پلی استیشن ۵ منتشر شد، تاکنون موفق به فروش بیش از سه میلیون نسخه روی این پلتفرم شده است.
مایکروسافت این استراتژی را از سال گذشته با آثاری چون Sea of Thieves و Hi−Fi Rush آغاز کرد و با عرضه Indiana Jones and the Great Circle برای پلی استیشن ۵ در ماه آوریل، آن را ادامه داد. گام بزرگ بعدی نیز از پیش مشخص شده است: عرضه بازی Gears of War: Reloaded برای اولین بار روی پلی استیشن در اواخر ماه اوت.
این تغییر استراتژی در حالی رخ میدهد که مایکروسافت اخیرا موج جدیدی از تعدیل نیرو را تجربه کرده و پروژههای بزرگی چون ریبوت Perfect Dark و Everwild را لغو و استودیو The Initiative را تعطیل کرده است. این موضوع این گمانهزنی را تقویت میکند که این شرکت ممکن است به جای سرمایهگذاری روی پروژههای انحصاری پرهزینه، روی کسب حداکثر درآمد از آیپیهای موفق خود در تمام پلتفرمها متمرکز شده باشد.